dziewczynka na wózku inwalidzkim przy biurku pisze długopisem

Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami 2025 r. – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnoprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt dedykowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej, które poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę z osobą z niepełnosprawnością, poznają ich codzienność oraz w ciekawy i przystępny sposób skonfrontują swoją wiedzę na temat niepełnosprawności.

Spotkania edukacyjne i warsztaty

Projekt „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” realizowany będzie w placówkach edukacyjnych w 2025 i 2026 roku. Poprzez unikalną i nowoczesną formę spotkań, dzieci i uczniowie poznają życie oraz codzienność osób poruszających się na wózkach oraz poprzez praktyczne warsztaty poznają świat osób słabowidzących i niesłyszących. Celem działań jest edukacja społeczna w zakresie zrozumienia potrzeb osób OzN, nauce odmienności poprzez rozmowę i akceptację, przełamania barier społecznych oraz wsparcie integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami.

Edukacja dzieci i młodzieży – Jak wygląda świat osób z niepełnosprawnością?

chłopiec na wózku inwalidzkim patrzący na plac zabaw

Projekt w latach 2025-2026 realizowany będzie w dwunastu placówkach edukacyjnych w mieście Rzeszowie oraz województwie podkarpackim. Celem jest dotarcie do jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych:

Edukacja na poziomie podstawowym:

  • 6 Szkół Podstawnych

Edukacja na poziomie szkół ponadpodstawowych, łącznie 6 placówek:

  • Licea Ogólnokształcące
  • Technika zawodowe

Rówieśnicy z niepełnosprawnością

Dziecko z niepełnosprawnością często odczuwa brak akceptacji ze strony grupy rówieśniczej, dlatego spotkania edukacyjne wśród dzieci i młodzieży pozwalają zbudować most porozumienia od jak najmłodszych lat. Warsztaty pomogą w komunikacji z osobami z niepełnosprawnością poprzez bezpośredni kontakt oraz możliwość zadawania pytań akceptację odmienności poprzez oglądanie, sprawdzanie i ozdabianie wózka inwalidzkiego, zrozumienie potrzeb osoby chorującej poprzez naukę pomagania i akceptacji w dostosowanej do wieku rozmowie.

Nauka poprzez zabawę

Edukacja społeczna oraz wrażliwość wobec osób z niepełnosprawnościami kształtuje się od najwcześniejszych lat, dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez:

  • ciekawość
  • ekspresję
  • bezpośredniość

Spotkania z osobami niepełnosprawnościami umożliwią im poznanie i zrozumienie poprzez zabawę, bezpośredni kontakt z osobą z niepełnosprawnością, co pozytywnie wpłynie na budowanie zdrowych relacji z osobami z niepełnosprawnościami, dzieci nauczą się pomagania oraz empatii.

Porozmawiajmy o osobach z niepełnosprawnością

uśmiechnięty nastolatek z rozłożonymi ku górze rękami, siedzi na wózku inwalidzkim.

Spotkania edukacyjne pomogą rodzicom, nauczycielom i opiekunom podjąć temat niepełnosprawności ze swoimi dziećmi, przełamać trudny temat związany z atrybutami niepełnosprawności i tematami takimi jak wózek inwalidzki, biała laska czy język migowy. Pomoże dzieciom zrozumieć otaczający ich świat, w którym również żyją osoby z niepełnosprawnościami.

Ważne jest wsparcie rodziców i opiekunów dzieci z niepełnosprawnością w wieku wczesnoszkolnym oraz w szkołach ponadpodstawowych, którzy aktywnie uczestniczą w procesie wychowywania i wspierania rozwoju swoich dzieci z różnymi wyzwaniami zdrowotnymi. Ci rodzice poszukują praktycznych narzędzi, aby skutecznie zintegrować swoje dzieci w społeczności rówieśniczej, umożliwiając im rozwijanie umiejętności społecznych i dając poczucie akceptacji już od najwcześniejszych lat życia.

Spotkania edukacyjne w Szkołach Podstawowych

Spotkanie dzieci w szkole podstawowej z osobą z niepełnosprawnościami obejmie aspekty edukacyjne w zakresie

  • zaspokojenia ciekawości poprzez bezpośredni kontakt z OzN
  • możliwość zadawania pytań osobie z niepełnosprawnością
  • wysłuchanie historii o życiu na dwóch kółkach – wózku
  • poznanie wózka poprzez ozdabianie i warsztaty
  • poznanie codzienności osób z niepełnosprawnością: zainteresowania, plan dnia, aktywność i edukacja.

Celem spotkania jest zrozumienie potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez naukę pomagania i akceptacji w dostosowanej do wieku rozmowie.

Spotkania edukacyjne w Liceach i Technikach

Spotkania edukacyjne z młodzieżą w szkole średniej obejmą aspekty poznania i zrozumienia codzienności osób z niepełnosprawnością:

  • zaspokojenia ciekawości poprzez bezpośredni kontakt
  • jak wygląda dzień osoby poruszającej się na wózku
  • z jakimi barierami mierzą się osoby z niepełnosprawnością
  • dlaczego istnieją bariery mentalne
  • niepełnosprawność, a dorastanie
  • nastolatek z niepełnosprawnością
  • możliwość zadawania pytań osobie z niepełnosprawnością


Z uczestnikami spotkania zostanie podjęty bardzo ważny temat edukacji bezpieczeństwa związany z niepełnosprawnością nabytą, która najczęściej przytrafia się młodym osobom, są to wypadki samochodowe, losowe oraz brawura np. skok do wody i uraz kręgosłupa.

Spotkanie będzie miało charakter otwarty i na każdym etapie będzie możliwość zadawania pytań dotyczących każdego aspektu życia.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

Fundacja LiderON

Rzeszów

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024