Codzienny tor przeszkód – relacja z wizyty w przedszkolu – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością„ w dniu 31 października 2024 r. odwiedziła kolejne Przedszkole „Akademia Dziecka” przy ulicy Zacisznej w Rzeszowie. Budynek Przedszkola jest w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami oraz przystosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Warsztaty: Gry dydaktyczne

Panel edukacyjny gier dydaktycznych obejmował pracę zespołową w trzech podgrupach:

Zabawy edukacyjne z dysfunkcji słuchu

  • Stolik z wykorzystaniem słuchawek wyciszających oraz książeczek z obrazkami, gdzie dzieci posiadające słuchawki starały się z ruchu ust odczytać wypowiadane przez rówieśników proste słowa, a dzieci mówiące starały się wyraźnie i powoli przekazać informację.
  • Stolik z alfabetem Braille’a z wykorzystaniem tłoczonych tablic edukacyjnych, gdzie dzieci poprzez dotyk wyczuwały poszczególne literki oraz poznawały specyfikę czytania osób z niepełnosprawnością wzroku oraz z wykorzystaniem drewnianych szablonów z alfabetem do ułożenia drewnianych kulek w miejsce kropkowanych literek alfabetu Brailla.
  • Stolik z wykorzystaniem opasek zaciemniających oraz zabawek sensorycznych o różnej strukturze i tonacji do parowania i rozpoznawania przez dzieci. Zabawa w grę zgadulę, zabawkę edukacyjną do rozpoznawania struktury, kształtu oraz formy schowanych w rękawie przedmiotów.

Wszystkie dzieci pracowały w grupach tematycznych, po spróbowaniu i doświadczeniu swoich gier zmieniały stolik oraz rodzaj gier edukacyjno-dydaktycznych. Dzieci do wszystkich zadań podeszły z dużym zaangażowaniem i entuzjazmem, wzajemnie sobie pomagały i wspierały w wykonaniu poleceń.

Dzięki różnorodności pomocy edukacyjnych dzieci mogły zobaczyć, jak wygląda świat osób niesłyszących poprzez wyciszenie zmysłów słuchu i naukę czytania z ruchu ust, świat osób z niepełnosprawnością wzroku poprzez doświadczanie różnych dźwięków oraz faktur w tym dotyk liter alfabetu Braille’a.

Warsztaty: Konkurs na ozdobienie wózka inwalidzkiego

W ramach warsztatów zaprezentowane zostały trzy rodzaje wózków inwalidzkich:

  • Wózek manualny dziecięcy
  • Wózek manualny dla dorosłych
  • Wózek elektryczny

Konkurencja ozdabiania wózków inwalidzkich, polegała na pracy zespołowej dwóch grup dzieci. Każda grupa dostała jeden wózek oraz zestaw kolorowych materiałów biurowych do naklejenia i umieszczenia na wózku. Ćwiczenie to miało na celu odczarowanie obrazu wózka, zmianę myślenia o wózku jako czymś smutnym, czarnym i niedostępnym. Dzieci poprzez zabawę, naklejanie naklejek, wiązanie szarf oraz kolorowych sprężynek miały przyjazny kontakt z wózkiem, a każda grupa zaczęła ozdabianie wózka od naklejenia oczu, co pokazało, że dzieci potraktowały wózki jak postacie z bajek. Ćwiczenie miało na celu wsparcie integracji z rówieśnikami z niepełnosprawnością, przełamanie obaw związanych z wózkiem, zmianę nastawienia na pozytywne oraz w przyszłości nawiązanie wspólnej relacji wspominając swoje doświadczenie– ozdabiania wózka w przedszkolu.

Warsztaty: Nauka języka migowego

Po zajęciach ruchowych oraz warsztatach edukacyjnych dzieci poznały świat osób z niepełnosprawnością słuchu, oglądały tablice edukacyjne z układem dłoni w alfabecie języka migowego oraz poznały, ćwiczyły a następnie samodzielnie migały całe słowa:

  • Dzień dobry
  • Do widzenia
  • Żółw
  • Pies
  • Kot
  • Dom
  • Mama

Następnie każde dziecko uczyło się migania literek, po kolei dzieci podawały swoje imię i cała grupa wspólnie migała każdą literkę, po krótkim czasie dzieci znały już powtarzające się często literki jak: a, k, m, o i samodzielnie wplatały w migane imiona. Wszystkie dzieci poznały miganie swojego imienia oraz imion koleżanek i kolegów.  Razem z dziećmi migały panie opiekunki na stałe pracujące w przedszkolu.

Zrozumienie przez edukację

Czas spędzony w przedszkolu pokazał nam, że poprzez takie warsztaty oraz zabawy edukacyjne dzieci pełnosprawne uczą się empatii, zrozumienia oraz gotowości społecznej wobec osób z dysfunkcjami oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym. W przyszłości z radością i entuzjazmem podejmą kontakt z rówieśnikiem z niepełnosprawnością bazując na własnych doświadczeniach wyniesionych z warsztatów, będą uważni na potrzeby drugiego człowieka, wyczuleni na eliminację barier oraz świadomi, że ważne jest to co nas łączy i że wszyscy mamy takie same potrzeby.

 

Dziękujemy bardzo Dyrekcji Przedszkola Akademia Dziecka przy ul. Zacisznej w Rzeszowie za wspaniałe przyjęcie, zaangażowanie oraz wspieranie eliminacji barier społecznych.

 

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

 

Fundacja LiderON

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

 

Nowe FIO 2024