Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.
Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością „w dniu 25 października 2024 r. odwiedziła Przedszkole Akademia Dziecka w Rzeszowie. Budynek Przedszkola Akademia Dziecka jest w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami oraz przystosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
Przedszkolaki zadają pytania
Zaproszone dzieci z dużym zainteresowaniem oraz serdecznością przyjęły edukatora z niepełnosprawnością, w skupieniu obserwowały wózek, zadawały pytania oraz przedstawiały się swojemu gościowi. Warsztaty zostały podzielone na 5 paneli edukacyjno-integracyjnych, aby dzieci mogły w różny sposób poznać świat osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu i wzroku.
Zrealizowane panele edukacyjno-integracyjne:
- Co ci się stało?
- Tor przeszkód
- Gry dydaktyczne
- Konkurs na ozdobienie wózka inwalidzkiego
- Nauka języka migowego
Warsztaty: Co ci się stało?
W pierwszej części warsztatów dzieci miały okazję porozmawiać z osobą z niepełnosprawnością, powoli przełamywały wewnętrze obawy i podjęły spontaniczną rozmowę na temat niepełnosprawności. Okazało się, że niektóre dzieci bardzo często widują osoby poruszające się na wózku, niektóre dzieci w swoich rodzinach mają kontakt z osobami z niepełnosprawnością, były również dzieci, które pierwszy raz zobaczyły osobę na wózku. Podczas rozmowy widoczne było duże zainteresowanie oraz dziecięca ciekawość przejawiająca się w licznych pytaniach:
- Dlaczego jeździsz na wózku?
- Jak działa wózek?
- Jak szybko można jechać?
- Kiedy zachorowałeś?
- Czy chodziłeś do przedszkola?
Dzieci zostały zapytane: co to jest niepełnosprawność, o czym myślą słysząc, że ktoś jest niepełnosprawny, okazało się, że odpowiedzi są bardzo spójne ze światem osób dorosłych, padły odpowiedzi: „to, ktoś kogo boli”, „choruje”, „smutny”, „biedny”. Dzięki rozmowie z osobą z niepełnosprawnością w sposób bezpieczny i bezpośredni mogły skonfrontować woje wyobrażenia, poznać świat i codzienność osób z niepełnosprawnością, skupić się na pozytywnych aspektach i znaleźć wspólny język. Dzięki szukaniu podobieństw rozmowa dzieci bardzo szybko zeszła na zainteresowania i hobby, okazało się, że dzieci mają wspólne zainteresowania z edukatorem, że razem lubią sport, lubią aktywnie spędzać czas, że również chodzą na wydarzenia sportowe i spacery.
Najbardziej interesował dzieci wózek elektryczny a zwłaszcza panel sterujący i dżojstik. Wiedząc, że ze względów bezpieczeństwa nie mogą dotykać wózka oraz sterowników oglądały pokaz możliwości technicznych wózka elektrycznego: pokaz świateł migania, dzięków sygnalizujących, podnoszenie siedziska wózka, opadanie oparcia, obrót i przejazd. Wszystko było bardzo intersujące i ważne. Dzieci pokazywały sobie elementy wózka, a edukator opowiadał o tym jak ważna jest dostępność budynków, ulic, autobusów itp.
Warsztaty: Tor przeszkód
Edukacyjny tor przeszkód uwzględniał poznanie dysfunkcji osób z różnymi niepełnosprawnościami: ruchu i wzroku. Zostały przeprowadzone konkurencje edukacyjne wzorowane na codziennych trudnościach osób z niepełnosprawnościami:
- Tor przeszkód z wykorzystaniem opaski zaciemniającej oraz laski dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
- Przejście każdego dziecka przez linie prowadzące: dostępne ścieżki dla osób niewidzących
- Bezpieczne przekroczenie progu z użyciem laski
- Przejście slalomem pomiędzy pachołkami sugerującymi przeszkody
Tor przeszkód umożliwił dzieciom poznanie odczuć jakie mają osoby z niepełnosprawnością wzroku, zaobserwować różnicę w codziennym przemieszczaniu się, wykorzystanie laski jako elementu wsparcia w bezpiecznym przejściu i określeniu przeszkód na drodze.
- Tor przeszkód z wykorzystaniem wózka inwalidzkiego oraz progu sugerującego krawężnik.
- Samodzielny przejazd każdego dziecka siedzącego na wózku inwalidzkim, nauka prowadzenia kółek, skręcania, manipulowania
- Przejazd przez przeszkodę w postaci progu sugerowanego, spotkanie z barierą i brakiem dostępności, konieczność zmobilizowania sił na mocniejsze utrzymanie wózka w celu przejechania przez przeszkodę.
- Po przejechaniu całej trasy dzieci schodziły z wózka i samodzielnie prowadziły wózek do miejsca startu z koniecznością przeprowadzenia wózka przez próg sugerowany.
Dzieci podczas zabawy były dla siebie bardzo wspierające, podawały sobie laskę, pomagały założyć opaskę zaciemniającą, tłumaczyły, jak usiąść na wózku, dopingowały dzieci, które miały obawy i argumentowały, że dasz radę. Cała zabawa była dla dzieci wymagająca, obejmowała wzmocnienie i wyczucie zmysłów dotychczas oczywistych, rywalizacja nie obejmowała szybkiego pokonania toru a dokładnego i bezpiecznego przejścia. Dzieci wzajemnie się wspierały, widoczne było zaangażowanie, skupienie oraz wzajemna pomoc.
Dziękujemy bardzo Dyrekcji Przedszkola Akademia Dziecka przy ul. Miłej w Rzeszowie za wspaniałe przyjęcie, zaangażowanie oraz wspieranie eliminacji barier społecznych.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON
Rzeszów
Ul. Słowackiego 2/6
www.fundacjalideron.pl