dwie dziewczynki trzymające się za ręce w strojach baletowcyh oraz kokach na głowie. Jedna dziewczynka z niepełnosprawnością jest w okularach

Działania integracyjne w placówkach edukacyjnych – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych.

Obszary dostępności placówek edukacyjnych

chłopczyk w okularach siedzący na wózku inwalidzki łapie piłkę do kosza

Dostępność szkół pod względem architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym wynika z ustawy i jest pierwszym krokiem do zbudowania przestrzeni zapewniającej równy start edukacyjny wszystkim dzieciom niezależnie od posiadanych dysfunkcji i stanu zdrowia. Drugim niezbędnym i równie ważnym działaniem wspierającym budowanie przyjaznej i dostępnej przestrzeni jest integracja rówieśnicza oraz edukacja przeciw wykluczeniu społecznemu wpierająca zrozumienie potrzeb rówieśników z różnymi niepełnosprawnościami oraz dysfunkcjami. Integracja dzieci i młodzieży pełnosprawnej z rówieśnikami z niepełnosprawnościami jest możliwa poprzez wpieranie działań włączających do wspólnego spędzania czasu, rozmowy, zabawy i w szukaniu wspólnych zainteresowań. Bardzo ważne jest wzmacnianie tego, co dzieci może łączyć, wspólnie zainteresować, pomoże poznać rówieśnika i wpłynąć na zbudowanie przyjaznej relacji.

Działania integracyjne

Poprzez działania integracyjne rozumiemy wszystkie aktywności włączające i scalające prowadzące do stworzenia przyjaznych szans rozwojowych oraz społecznych dla dzieci oraz młodzieży z niepełnosprawnościami. Ważne jest wspieranie postaw integracji społecznej wśród dzieci zdrowych, nauki dostrzegania potrzeb drugiego człowieka oraz wypracowanie zdrowej ciekawości do świata rówieśników z rożnymi dysfunkcjami. Dzięki edukacji ukierunkowanej na zdobywanie kompetencji społecznych, dzieci zdrowe oraz pełnosprawna młodzież w sposób naturalny i zaangażowany przyjmie oraz zaakceptuje w swoim otoczeniu osoby z różnymi dysfunkcjami. Wypracowana we wczesnej edukacji gotowość do przybywania w różnorodnej grupie rówieśniczej idealnie przełoży się na późniejsze kompetencje społeczne niezbędne w środowisku dorosłym, zawodowym.

Aktywna integracja dzieci i młodzieży

Integrację w placówkach edukacyjnych można przeprowadzić na wielu płaszczyznach jednak ważne jest spójne i systematyczne działanie całego grona pedagogicznego, w zależności od placówki – zespołu specjalistów oraz współpracy z rodzicami.   

Przestrzenie wymagające wsparcia integracji:

  • Dzieci w klasie
  • Dzieci w relacji z dziećmi z innych klas
  • Dzieci w relacji z dziećmi z młodszych roczników
  • Dzieci w relacji z dziećmi ze starszych roczników
  • Wychowawca w relacji z dziećmi
  • Społeczność rodziców danej klasy
  • Dzieci z klas jednego rocznika
  • Rodzice klas dzieci z jednego rocznika
  • Rodzice dzieci z danej szkoły
  • Dzieci pełnosprawne
  • Dzieci z dysfunkcjami
  • Dzieci z niepełnosprawnością
  • Społeczność rodziców w tym Rada Rodziców

Zespół wsparcia integracji

  • Dyrekcja
  • Grono pedagogiczne
  • Psychologowie
  • Specjaliści

Integracja w praktyce

Integracja nie może być procesem wymuszonym, zaplanowanym w zakresie konkretnych działań niemających powiązań z aktualnymi potrzebami dzieci, nauczycieli czy rodziców. Należy najpierw zastanowić się i ustalić jakie potrzeby mamy spełnić, czego potrzebuje dna klasa, dana społeczność czy szkoła. Szkoły i klasy są bardzo różne, bywa tak, że niektóre szkoły przepracowały już podstawowe działania integracyjne i potrzebują wypracowania systemów wspierających integrację rodzicielską, społecznościową, szkolną, a są szkoły, gdzie trzeba zacząć od podstaw, od początku, od ABC integracji.

Jak integrować:

chłopiec na wózku inwalidzkim, obok niego stoi kobieta trzymająca oparcie wózka. Z drugiej strony wózka stoi chłopczyk, który coś mówi
  • Rozmowa nauczyciela z dziećmi o potrzebach każdego człowieka i prawie do akceptacji i szacunku.
  • Rozmowa o osobach z niepełnosprawnością i jak dzieci rozumieją niepełnosprawność.
  • Rozmowa edukacyjna o rodzajach niepełnosprawności: ruchu, wzroku, słuchu, niepełnosprawności intelektualnej, dysfunkcjach.
  • Prace plastyczne o tematyce niepełnosprawności
  • Warsztaty jak można pomóc koleżance/koledze z niepełnosprawnością
  • Wykonanie prezentacji: mój dzień z koleżanką/ kolegą z niepełnosprawnością
  • Dzień tematyczny: wspieramy osoby z niepełnosprawnościami (wystąpienia, prace plastyczne, zaproszenie edukatora z niepełnosprawnością)
  • Zawody Wsparcia (dostosowane konkurencje sportowe) z udziałem uczniów z różnymi niepełnosprawnościami.
  • Wizyta specjalisty, psychologa wspierająca integrację rodziców dzieci pełnosprawnych z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością.
  • Zaproszenie do współpracy Fundację specjalizującą się w edukacji i integracji dzieci i młodzieży

Wszystkie działania edukacyjne, integracyjne i pokazujące świat osób z niepełnosprawnościami pomogą dzieciom i młodzieży zrozumieć, że wszyscy mają takie same potrzeby, każdy pragnie być zrozumiany, akceptowany, marzy o tym, aby wygrać konkurs sportowy lub plastyczny, że ważne jest to co razem przeżywamy, o czym rozmawiamy, jak spędzamy czas oraz budujemy wspólne wspomnienia.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

Fundacja LiderON

Rzeszów

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024