Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych.
Obszary dostępności placówek edukacyjnych

Dostępność szkół pod względem architektonicznym i informacyjno-komunikacyjnym wynika z ustawy i jest pierwszym krokiem do zbudowania przestrzeni zapewniającej równy start edukacyjny wszystkim dzieciom niezależnie od posiadanych dysfunkcji i stanu zdrowia. Drugim niezbędnym i równie ważnym działaniem wspierającym budowanie przyjaznej i dostępnej przestrzeni jest integracja rówieśnicza oraz edukacja przeciw wykluczeniu społecznemu wpierająca zrozumienie potrzeb rówieśników z różnymi niepełnosprawnościami oraz dysfunkcjami. Integracja dzieci i młodzieży pełnosprawnej z rówieśnikami z niepełnosprawnościami jest możliwa poprzez wpieranie działań włączających do wspólnego spędzania czasu, rozmowy, zabawy i w szukaniu wspólnych zainteresowań. Bardzo ważne jest wzmacnianie tego, co dzieci może łączyć, wspólnie zainteresować, pomoże poznać rówieśnika i wpłynąć na zbudowanie przyjaznej relacji.
Działania integracyjne
Poprzez działania integracyjne rozumiemy wszystkie aktywności włączające i scalające prowadzące do stworzenia przyjaznych szans rozwojowych oraz społecznych dla dzieci oraz młodzieży z niepełnosprawnościami. Ważne jest wspieranie postaw integracji społecznej wśród dzieci zdrowych, nauki dostrzegania potrzeb drugiego człowieka oraz wypracowanie zdrowej ciekawości do świata rówieśników z rożnymi dysfunkcjami. Dzięki edukacji ukierunkowanej na zdobywanie kompetencji społecznych, dzieci zdrowe oraz pełnosprawna młodzież w sposób naturalny i zaangażowany przyjmie oraz zaakceptuje w swoim otoczeniu osoby z różnymi dysfunkcjami. Wypracowana we wczesnej edukacji gotowość do przybywania w różnorodnej grupie rówieśniczej idealnie przełoży się na późniejsze kompetencje społeczne niezbędne w środowisku dorosłym, zawodowym.
Aktywna integracja dzieci i młodzieży
Integrację w placówkach edukacyjnych można przeprowadzić na wielu płaszczyznach jednak ważne jest spójne i systematyczne działanie całego grona pedagogicznego, w zależności od placówki – zespołu specjalistów oraz współpracy z rodzicami.
Przestrzenie wymagające wsparcia integracji:
- Dzieci w klasie
- Dzieci w relacji z dziećmi z innych klas
- Dzieci w relacji z dziećmi z młodszych roczników
- Dzieci w relacji z dziećmi ze starszych roczników
- Wychowawca w relacji z dziećmi
- Społeczność rodziców danej klasy
- Dzieci z klas jednego rocznika
- Rodzice klas dzieci z jednego rocznika
- Rodzice dzieci z danej szkoły
- Dzieci pełnosprawne
- Dzieci z dysfunkcjami
- Dzieci z niepełnosprawnością
- Społeczność rodziców w tym Rada Rodziców
Zespół wsparcia integracji
- Dyrekcja
- Grono pedagogiczne
- Psychologowie
- Specjaliści
Integracja w praktyce
Integracja nie może być procesem wymuszonym, zaplanowanym w zakresie konkretnych działań niemających powiązań z aktualnymi potrzebami dzieci, nauczycieli czy rodziców. Należy najpierw zastanowić się i ustalić jakie potrzeby mamy spełnić, czego potrzebuje dna klasa, dana społeczność czy szkoła. Szkoły i klasy są bardzo różne, bywa tak, że niektóre szkoły przepracowały już podstawowe działania integracyjne i potrzebują wypracowania systemów wspierających integrację rodzicielską, społecznościową, szkolną, a są szkoły, gdzie trzeba zacząć od podstaw, od początku, od ABC integracji.
Jak integrować:

- Rozmowa nauczyciela z dziećmi o potrzebach każdego człowieka i prawie do akceptacji i szacunku.
- Rozmowa o osobach z niepełnosprawnością i jak dzieci rozumieją niepełnosprawność.
- Rozmowa edukacyjna o rodzajach niepełnosprawności: ruchu, wzroku, słuchu, niepełnosprawności intelektualnej, dysfunkcjach.
- Prace plastyczne o tematyce niepełnosprawności
- Warsztaty jak można pomóc koleżance/koledze z niepełnosprawnością
- Wykonanie prezentacji: mój dzień z koleżanką/ kolegą z niepełnosprawnością
- Dzień tematyczny: wspieramy osoby z niepełnosprawnościami (wystąpienia, prace plastyczne, zaproszenie edukatora z niepełnosprawnością)
- Zawody Wsparcia (dostosowane konkurencje sportowe) z udziałem uczniów z różnymi niepełnosprawnościami.
- Wizyta specjalisty, psychologa wspierająca integrację rodziców dzieci pełnosprawnych z rodzicami dzieci z niepełnosprawnością.
- Zaproszenie do współpracy Fundację specjalizującą się w edukacji i integracji dzieci i młodzieży
Wszystkie działania edukacyjne, integracyjne i pokazujące świat osób z niepełnosprawnościami pomogą dzieciom i młodzieży zrozumieć, że wszyscy mają takie same potrzeby, każdy pragnie być zrozumiany, akceptowany, marzy o tym, aby wygrać konkurs sportowy lub plastyczny, że ważne jest to co razem przeżywamy, o czym rozmawiamy, jak spędzamy czas oraz budujemy wspólne wspomnienia.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON
Rzeszów
www.fundacjalideron.pl
fundacjalideron@gmail.com
