Osoby z niepełnosprawnością widoczną i niewidoczną – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Osoby z niepełnosprawnością widoczną

mężczyzna pcha kobietę na wózku, która trzyma chłopczyka za ręke

Osoby z niepełnosprawnością widoczną to dzieci, młodzież i dorośli, którzy w wyniku posiadanych dysfunkcji oraz konieczności używania sprzętów wspierających sprawność lub zapewniających bezpieczeństwo są zauważalni zwłaszcza w tym aspekcie. Posiadana niepełnosprawność jest dla społeczeństwa widoczna, opiera się na porównaniach i różnicach względem osób bez widocznych dysfunkcji. Osoby z niepełnosprawnością widoczną doświadczają zjawiska niezauważalności jako osoby i przerostu zauważalności widocznych dysfunkcji. Na pierwszy plan wysuwa się posiadana niepełnosprawność, a co za tym idzie również jednoznaczne określenie. Komunikacja społeczna „ten pan na wózku lub ten pan z niepełnosprawnością” jest jak najbardziej poprawna, ponieważ taki jest fakt, natomiast w dalszej komunikacji nie powinno to determinować kontaktu lub braku kontaktu i wpływać na budowanie relacji.

Osoby z niepełnosprawnością ruchu poruszają się z pomocą np.:

  • wózka manualnego
  • wózka elektrycznego
  • wózka z dostawką elektryczną
  • chodzika
  • kul ortopedycznych
  • obuwia ortopedycznego

Osoby z niepełnosprawnością słuchu:

  • komunikują się używając języka migowego
  • używają jednego lub dwóch aparatów słuchowych
  • czytają z ruchu ust
  • osoby słabosłyszące często mylone są z osobami z wadą wymowy

Osoby z niepełnosprawnością wzroku:

  • używają białej laski
  • poruszaj się z pomocą psa przewodnika
  • noszą ciemne okulary (również w pomieszczeniach)
  • poruszają się znanymi sobie trasami i można wpłynąć na zmianę trasy jedynie w przypadku zagrożenia dla tej osoby

Dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną będące pod opieką rodziców lub opiekunów:

  • używają specjalistycznych wózków – są większe od tradycyjnych, mniej zwrotne, czasem dziecko leży w pozycji półsiedzącej
  • w wyniku reakcji lękowej dzieci reagują nagłym płaczem lub nieukojonym krzykiem
  • czasami widoczna jest spastyka – wzmożone napięcie mięśni: rąk, nóg lub całego ciała.
  • dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w tym z zespołem Dawna potrzebują stałej opieki, przyjaznego otoczenia, zwłaszcza w momentach zagubienia, nagłego lęku lub poczucia zagrożenia.

Osoby z niepełnosprawnością niewidoczną

Osoby z niepełnosprawnością niewidoczną to dzieci, młodzież i dorośli, którzy w wyniku posiadanej choroby doświadczają niepełnosprawności, której nie widać, a w sytuacjach kryzysowych udzielenie pomocy lub wsparcia takiej osobie wymaga podjęcia szybkiego kontaktu, rozmowy lub analizy sytuacji. Posiadana niepełnosprawność jest dla społeczeństwa niewidoczna, osoby chorujące w sposób niewidoczny mają obawy dotyczące własnego bezpieczeństwa i starają się zabezpieczyć w sposób widoczny w momencie zagrożenia życia: posiadają przyciski alarmujące, bransoletki dla cukrzyków, karteczki w portfelu z informacją o posiadanej chorobie, itp. Osoby z niepełnosprawnością niewidoczną zdają sobie sprawę, że muszą zadbać o własne bezpieczeństwo, że w momencie, gdy potrzebują pomocy muszą to sygnalizować. Świadomość społeczna na temat niepełnosprawności niewidocznej jest jeszcze niska, funkcjonują stereotypy, że tylko osoby z niepełnosprawnością zauważalną posiadają orzeczenie o niepełnosprawności, a tak nie jest. Lawinowo rośnie liczba osób z niepełnosprawnością niewidoczną w wyniku chorób cywilizacyjnych.

Udzielenie pomocy osobie z niepełnosprawnością niewidoczną

Osoba chorująca na cukrzycę

  • utrzymanie kontaktu z chorym
  • szybkie podanie czegoś słodkiego może być cukierek lub napój
  • przy utracie kontaktu ułożenie w pozycji bezpiecznej
  • wezwanie pogotowia

Osoba z problemami sercowo-naczyniowymi

  • wezwanie pogotowia
  • pomoc w przyjęciu pozycji półsiedzącej, zapewnienie oparcia dla pleców
  • rozluźnienie kołnierza
  • zapewnienie dostępu do świeżego powietrza oraz możliwości swobodnego oddychania
  • spokojna rozmowa z chorym

Osoba chorująca na choroby płuc, astmę, alergie

  • utrzymywanie kontaktu z chorym
  • pomoc w przyjęciu najwygodniejszej pozycji
  • zapewnienie dostępu świeżego powietrza
  • jeżeli chory chce przyjąć leki, które posiada należy pomóc (inhalator, odczulacz)
  • wezwanie pogotowia
  • uspokajanie chorego

Osoba chorująca na epilepsję

  • wezwanie pogotowia
  • usunięcie niebezpiecznych przedmiotów z otoczenia
  • nie należy powstrzymywać ataku
  • nie wolno nic wkładać do ust chorego
  • położyć chorego w pozycji bocznej

Wiele osób z niepełnosprawnością niewidoczną doświadcza sytuacji kryzysowych wynikających z choroby oraz posiadanych dysfunkcji oraz potrzebuje pomocy natychmiastowej lub doraźnej. Ważne, aby być wrażliwym na to co dzieje się dokoła nas, dostrzegać drugiego człowieka oraz reagować w sytuacjach, gdy ktoś w naszej obecności zachowuje się niepokojąco. Dbajmy o siebie nawzajem i w sytuacjach nagłych podejmujmy działania wspierające i pomocowe.

Fundacja LiderON realizuje działania edukacyjne w ramach kampanii „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” wspierającej akceptację i zrozumienie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz promuje działania edukacyjne dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością, dzieci pełnoprawnych oraz całego środowiska dydaktycznego związanego z placówkami przedszkolnymi, szkolnymi oraz liceami, technikami i szkołami zawodowymi.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

 

Fundacja LiderON

Rzeszów

Ul. Słowackiego 2/6

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

 

Nowe FIO 2024