grupa dzieci. Jeden chłopiec siedzi na wózku inwalidzkim i prowadzi go dziewczynka

Podsumowanie spotkań edukacyjnych zrealizowanych w przedszkolach Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami – FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Fundacja LiderON zrealizowała w 2024 r pierwszą część projektu edukacyjnego dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością odwiedzając sześć placówek przedszkolnych w Rzeszowie. W spotkaniach edukacyjnych uczestniczył edukator z niepełnosprawnością ruchu poruszający się na wózku inwalidzkim, placówki odwiedzone w ramach projektu były w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami oraz przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami

Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami to innowacyjny projekt spotkań edukacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych oraz zabawek sensorycznych. Projekt umożliwił przeprowadzenie dzieci przez proces ciekawych pytań oraz zabaw symulujących różne niepełnosprawności, naukę pokazywania swojego imienia w języku migowym i bezpośredniej rozmowy z osobą z niepełnosprawnością.

Warsztaty edukacyjne realizował zespół doświadczonych edukatorów:

  • Edukator z niepełnosprawnością ruchu poruszający się na wózku inwalidzkim
  • Edukator z niepełnosprawnością lekką
  • Moderator gier i zabaw
  • Wolontariusze
  • Psycholog

Przedszkola objęte projektem

Fundacja LiderON w ramach realizowanego projektu odwiedziła sześć przedszkoli na terenie Rzeszowa przeprowadzając warsztaty edukacyjne z dziećmi w najstarszych grupach przedszkolnych. Ze względu na obecność edukatora poruszającego się na wózku elektrycznym w procesie kwalifikacji przedszkoli decydowała pełna dostępność placówki.

Lista przedszkoli:

  • Akademia Dziecka ul. Miła w Rzeszowie
  • Przedszkole nr 28 ul. Obrońców Poczty Gdańskiej w Rzeszowie
  • Przedszkole Lucky Kids ul. Architektów w Rzeszowie
  • Akademia Dziecka ul. Zaciszna w Rzeszowie
  • Przedszkole Tygrysek ul. Widokowa w Rzeszowie
  • Przedszkole nr 19 w Rzeszowie

Liczba dzieci uczestniczących w projekcie

W warsztatach edukacyjnych więzły udział dzieci z sześciu przedszkoli z najstarszych grup wiekowych. O uczestnictwie dzieci w warsztatach decydowali rodzice, którzy otrzymali wcześniej pełną informację na temat realizowanego panelu edukacyjnego, uczestnictwie osoby z niepełnosprawnością oraz planowanych zabawach symulujących różne rodzaje niepełnosprawności. Dokumentem decydującym o udziale dziecka była pisemna zgoda.

  • W warsztatach wzięło udział: 120 dzieci

Innowacyjny projekt spotkań edukacyjnych

Warsztaty zostały podzielone na 5 paneli edukacyjno-integracyjnych, aby dzieci mogły w różny sposób poznać świat osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu i wzroku.

Zrealizowane panele edukacyjno-integracyjne:

  1. Co ci się stało? rozmowa z edukatorem osobą z niepełnosprawnością
  2. Gry dydaktyczne
  3. Tor przeszkód
  4. Nauka języka migowego
  5. Konkurs na ozdobienie wózka inwalidzkiego

Wykorzystane pomoce dydaktyczne

W trakcie realizacji warsztatów „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” zostały użyte liczne pomoce dydaktyczne i edukacyjne dostosowane do wieku dzieci:     

  • Gry i zabawy z zużyciem znaków języka migowego
  • Tabliczki testowe z Alfabetem Braille’a
  • Liczne akcesoria edukacyjne i poznawcze: zmysłu słuchu i wzroku
  • Opaski zaciemniające
  • Słuchawki wyciszające
  • Białe laski używane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku
  • Wózek inwalidzki dla dzieci
  • Wózek inwalidzki dla dorosłych
  • Zestaw poznawczy imitujący bariery architektoniczne: próg zwalniający, pachołki, przeszkody
  • Zestaw poznawczy imitujący udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością wzroku: maty naprowadzające

Ozdabianie wózka inwalidzkiego

Konkurencja ozdabiania wózków inwalidzkich, polegała na pracy zespołowej dzieci oraz wspólnej zabawie z wykorzystaniem materiałów plastycznych:

  • Kolorowe bibuły
  • Duże naklejki
  • Filcowe figurki zwierząt
  • Kolorowe sprężynki

Nauka języka migowego

Podczas warsztatów z nauki języka migowego wszystkie dzieci poznały alfabet języka migowego i uczyły się migać swoje imię oraz imiona koleżanek i kolegów.

Poznane zwroty w języku migowym:

  • Dzień dobry
  • Do widzenia
  • Żółw
  • Pies
  • Kot
  • Dom

Nagrody dla dzieci

W ramach warsztatów edukacyjnych każde dziecko otrzymało od edukatora z niepełnosprawnością drobny upominek jako nagrodę za zaangażowanie oraz aktywność.

Wszystkie zabawy, gry i zawody pomogły dzieciom zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami co w przyszłości pozytywnie wpłynie na zbudowanie nowych relacji z rówieśnikami z niepełnosprawnościami. Dzięki projektowi dzieci z niepełnosprawnościami będą miały szansę na spokojne i szczęśliwe rozpoczęcie edukacji przedszkolnej, a dzieci pełnosprawne bez obaw i barier podejmą z nimi kontakt i wspólną zabawę.

Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.

Dziękujemy bardzo Dyrekcji wszystkich placówek przedszkolnych biorących udział w projekcie za wspaniałe przyjęcie, zaangażowanie oraz wspieranie działań eliminujących bariery społeczne.

Fundacja LiderON

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024