Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.
Fundacja LiderON zrealizowała w 2024 r pierwszą część projektu edukacyjnego dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością odwiedzając sześć placówek przedszkolnych w Rzeszowie. W spotkaniach edukacyjnych uczestniczył edukator z niepełnosprawnością ruchu poruszający się na wózku inwalidzkim, placówki odwiedzone w ramach projektu były w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami oraz przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach.
Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami
Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami to innowacyjny projekt spotkań edukacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych oraz zabawek sensorycznych. Projekt umożliwił przeprowadzenie dzieci przez proces ciekawych pytań oraz zabaw symulujących różne niepełnosprawności, naukę pokazywania swojego imienia w języku migowym i bezpośredniej rozmowy z osobą z niepełnosprawnością.
Warsztaty edukacyjne realizował zespół doświadczonych edukatorów:
- Edukator z niepełnosprawnością ruchu poruszający się na wózku inwalidzkim
- Edukator z niepełnosprawnością lekką
- Moderator gier i zabaw
- Wolontariusze
- Psycholog
Przedszkola objęte projektem
Fundacja LiderON w ramach realizowanego projektu odwiedziła sześć przedszkoli na terenie Rzeszowa przeprowadzając warsztaty edukacyjne z dziećmi w najstarszych grupach przedszkolnych. Ze względu na obecność edukatora poruszającego się na wózku elektrycznym w procesie kwalifikacji przedszkoli decydowała pełna dostępność placówki.
Lista przedszkoli:
- Akademia Dziecka ul. Miła w Rzeszowie
- Przedszkole nr 28 ul. Obrońców Poczty Gdańskiej w Rzeszowie
- Przedszkole Lucky Kids ul. Architektów w Rzeszowie
- Akademia Dziecka ul. Zaciszna w Rzeszowie
- Przedszkole Tygrysek ul. Widokowa w Rzeszowie
- Przedszkole nr 19 w Rzeszowie
Liczba dzieci uczestniczących w projekcie
W warsztatach edukacyjnych więzły udział dzieci z sześciu przedszkoli z najstarszych grup wiekowych. O uczestnictwie dzieci w warsztatach decydowali rodzice, którzy otrzymali wcześniej pełną informację na temat realizowanego panelu edukacyjnego, uczestnictwie osoby z niepełnosprawnością oraz planowanych zabawach symulujących różne rodzaje niepełnosprawności. Dokumentem decydującym o udziale dziecka była pisemna zgoda.
- W warsztatach wzięło udział: 120 dzieci
Innowacyjny projekt spotkań edukacyjnych
Warsztaty zostały podzielone na 5 paneli edukacyjno-integracyjnych, aby dzieci mogły w różny sposób poznać świat osób z niepełnosprawnością ruchu, słuchu i wzroku.
Zrealizowane panele edukacyjno-integracyjne:
- Co ci się stało? rozmowa z edukatorem osobą z niepełnosprawnością
- Gry dydaktyczne
- Tor przeszkód
- Nauka języka migowego
- Konkurs na ozdobienie wózka inwalidzkiego
Wykorzystane pomoce dydaktyczne
W trakcie realizacji warsztatów „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” zostały użyte liczne pomoce dydaktyczne i edukacyjne dostosowane do wieku dzieci:
- Gry i zabawy z zużyciem znaków języka migowego
- Tabliczki testowe z Alfabetem Braille’a
- Liczne akcesoria edukacyjne i poznawcze: zmysłu słuchu i wzroku
- Opaski zaciemniające
- Słuchawki wyciszające
- Białe laski używane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku
- Wózek inwalidzki dla dzieci
- Wózek inwalidzki dla dorosłych
- Zestaw poznawczy imitujący bariery architektoniczne: próg zwalniający, pachołki, przeszkody
- Zestaw poznawczy imitujący udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością wzroku: maty naprowadzające
Ozdabianie wózka inwalidzkiego
Konkurencja ozdabiania wózków inwalidzkich, polegała na pracy zespołowej dzieci oraz wspólnej zabawie z wykorzystaniem materiałów plastycznych:
- Kolorowe bibuły
- Duże naklejki
- Filcowe figurki zwierząt
- Kolorowe sprężynki
Nauka języka migowego
Podczas warsztatów z nauki języka migowego wszystkie dzieci poznały alfabet języka migowego i uczyły się migać swoje imię oraz imiona koleżanek i kolegów.
Poznane zwroty w języku migowym:
- Dzień dobry
- Do widzenia
- Żółw
- Pies
- Kot
- Dom
Nagrody dla dzieci
W ramach warsztatów edukacyjnych każde dziecko otrzymało od edukatora z niepełnosprawnością drobny upominek jako nagrodę za zaangażowanie oraz aktywność.
Wszystkie zabawy, gry i zawody pomogły dzieciom zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami co w przyszłości pozytywnie wpłynie na zbudowanie nowych relacji z rówieśnikami z niepełnosprawnościami. Dzięki projektowi dzieci z niepełnosprawnościami będą miały szansę na spokojne i szczęśliwe rozpoczęcie edukacji przedszkolnej, a dzieci pełnosprawne bez obaw i barier podejmą z nimi kontakt i wspólną zabawę.
Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.
Dziękujemy bardzo Dyrekcji wszystkich placówek przedszkolnych biorących udział w projekcie za wspaniałe przyjęcie, zaangażowanie oraz wspieranie działań eliminujących bariery społeczne.
Fundacja LiderON
www.fundacjalideron.pl
fundacjalideron@gmail.com