Przedszkole dostępne dla dzieci z niepełnosprawnościami- zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Rodzina dziecka z niepełnosprawnościami

Rozwój dziecka z niepełnosprawnościami w wyniku choroby bardzo często przebiega w innym tempie, wynikającym z przebytych operacji, leczenia i braku możliwości tworzenia bezpiecznej i często bezbolesnej przestrzeni do wzrastania, zabawy, nauki i beztroskiego spędzania czasu. Dzięki coraz większej świadomości rodziców, dotyczącej integracji dzieci chorujących z rówieśnikami niezależnie od stanu zdrowia, dzieci mają szansę poznać inne dzieci, rodziny oraz społeczność. Wiemy, już, że izolacja wynikająca ze strachu przed oceną, odrzuceniem lub litością przenosi się z rodziców na dzieci, co utrudnia wejście w świat rówieśniczy i przesuwa moment integracji, do czasu uwolnienia od spodziewanej oceny i poczucia bycia innym. Rodzina dziecka z niepełnosprawnościami odważnie wchodząca w lokalne środowisko, z pełną akceptacją wewnętrzną w sposób naturalny stworzy gotową przestrzeń, a dziecko będzie ciekawe świata i ludzi, nie myślące o ograniczeniach wynikających z choroby. Ważna jest również świadomość i gotowość lokalnej społeczności, placówek, pedagogów i osób bliskich, ponieważ tylko w sprzyjających okolicznościach rodzina będzie miała szanse przezwyciężyć swoje wewnętrze obawy, a co najważniejsze nawet ich nie doświadczyć.

Przedszkole – miejscem pierwszego kontaktu z rówieśnikami

Pierwszym miejscem integracji społecznej z rówieśnikami jest przedszkole. Dla dzieci z niepełnosprawnościami bardzo często jednak pomijane lub później wybierane ze względu na wydłużony proces rozwoju wynikający z choroby, ograniczonej sprawności lub braku lokalnej placówki gotowej do przyjęcia dziecka z niepełnosprawnością. Dla dziecka z niepełnosprawnością przedszkole jest miejscem pierwszego naturalnego kontaktu z rówieśnikami spędzonego na zabawie, rozmowie czy zajęciach. Również dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami przedszkole jest pierwszą placówką edukacyjną oraz pierwszym miejscem, w którym spotykają się ze wsparciem pedagogów, rodziców dzieci pełnoprawnych oraz całym systemem edukacji, to od pierwszej placówki edukacyjnej zależy dalsza gotować rodziny do integracji i otwierania się w lokalnej przestrzeni edukacyjnej oraz integracyjnej. Placówki przygotowane do przyjęcia dzieci z niepełnosprawnościami, pedagodzy świadomi procesów integracyjnych oraz otwarci na integrację rodzice dzieci zdrowych stworzą najlepsze podłoże do wzrastania i rozwoju wszystkich dzieci w tym dziecka z niepełnosprawnościami.

Rodzaje przedszkoli

Wszyscy rodzice dzieci w wieku przedszkolnym, czyli rodzice dzieci zdrowych i dzieci z   niepełnosprawnościami pragną wybrać placówkę najlepszą dla rozwoju ich dziecka. Wszystkie przedszkola zobowiązane są do prowadzenia placówki zgodnie z programem edukacyjnym zgodnym z obowiązującą podstawą programową, przygotowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jedynie aspekty indywidulane wynikające z prowadzonego programu rozwojowego oraz specjalizacji danego przedszkola klasyfikują je na:

  • Przedszkola ogólnodostępne
  • Przedszkola integracyjne

Przedszkola ogólnodostępne

Przedszkola ogólnodostępne, to placówki edukacyjne w pełni realizujące podstawę programową dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola, oferujące szeroki wachlarz zajęć edukacyjnych i rozwojowych. Rodzice dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności przed złożeniem aplikacji do placówki powinni skonsultować się z dyrekcją, czy dane przedszkole będzie w stanie zapewnić dziecku wymaganą opiekę lub wsparcie. Przedszkole ogólnodostępne nie oferuje dodatkowego wsparcia specjalistycznego, jedynie poprzez obserwację rozwojową może przekazać rodzicowi sugestie do dalszych konsultacji dziecka poza placówką.

Ogólne założenia dotyczące przedszkoli publicznych:

  • Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym: 25 dzieci
  • Nauczyciele przedszkolni prowadzą zajęcia:
  • Dydaktyczne
  • Wychowawcze
  • Opiekuńcze
  • Stały rytm dnia i tempo pracy

Duży wybór zajęć: języki, rytmika, zajęcia z ruchu np.: balet, judo, artystyczne

Niepełnosprawność ruchowa dziecka w tym ogólne problemy ruchowe są przeciwskazaniem do uczęszczania dziecka do przedszkola ogólnodostępnego. Wszystkie przedszkola wyposażone są w podjazdy, powinny mieć szerokie korytarze oraz wyposażenie dostosowane do wieku dzieci, jednak większość budynków bywa dwupiętrowa, z barierą progową, bez windy i poręczy, co uniemożliwia dzieciom z niepełnosprawnością ruchu przemieszczanie się oraz zapewnienie pełnego bezpieczeństwa.

Przedszkola Integracyjne

Misją Przedszkoli Integracyjnych jest edukacja dzieci zdrowych w tzw. normie rozwojowej oraz dzieci z trudnościami rozwojowymi w tym dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Celem jest integracja rówieśnicza, wyrównywanie szans rozwojowych oraz nauka empatii, wzajemnej pomocy i akceptacji drugiego człowieka, które zaprocentują w dalszym życiu świadomego obywatela w lokalnej i globalnej społeczności. Dodatkowo każde przedszkole integracyjne, jak każde przedszkole publiczne realizuje program edukacyjny zgodny z obowiązującą podstawą programową, przygotowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Dlaczego indywidualne?

Najważniejsze jest stworzenie najlepszych warunków do rozwoju każdego dziecka w grupie przedszkolnej, aby każde dziecko miało i czuło wsparcie od pedagogów, specjalistów oraz całej społeczności przedszkolnej. Wzrastanie w grupie integracyjnej umożliwia dziecku z niepełnosprawnością łagodne wejście w świat edukacji, wyrównanie szans oraz naturalne i trwale nawiązywanie relacji rówieśniczych. Dzieci pełnosprawne w klasach integracyjnych rozwijają umiejętności poznawcze, uczą się funkcjonowania w grupie mającej różne potrzeby, dostosowują zasady i zabawy do potrzeb wszystkich dzieci przez co nawiązują relacje ponad dysfunkcjami. Wszystkie te aspekty poznawcze wpływają na indywidulany rozwój każdego dziecka, dają podstawę do dalszego poznawania świata oraz budowania relacji, dzięki klasom integracyjnym odnalezienie się w Szkołach Publicznych jest łatwiejsze, ponieważ umiejętność różnorodnej komunikacji już została poznana i zapamiętana.

Czym się wyróżnia Przedszkole Integracyjne?

Grupy przedszkolne są mniej liczne, tak aby każde dziecko czuło się dobrze i miało zapewnione wsparcie, nie tylko pedagogów, ale również specjalistów i terapeutów. Przedszkole Integracyjne tworzy dużą społeczność, do której przynależą wszystkie dzieci, rodzice, pedagodzy, personel przedszkola oraz kadra specjalistyczna. Wszyscy wzajemnie się wspierają oraz dążą do wypracowania najkorzystniejszych dla dzieci rozwiązań edukacyjno–integracyjnych. Przedszkola integracyjne są w pełni dostępne dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w tym dzieci z niepełnosprawnością ruchu, dodatkowo dzięki dostępności dla OzN nie są dyskryminowani rodzice poruszający się za pomocą wózka, których dzieci nie mogą korzystać z usług przedszkoli ogólnodostępnych ze względu na bariery architektoniczne, których doświadczają rodzice.

Stała obecność specjalistów umożliwia dzieciom odpowiedni rozwój, a stała komunikacja z rodzicami pozwala na wypracowanie najkorzystniejszych dla dziecka mechanizmów pomocy i opieki. Wsparcie fizjoterapeutów, logopedów oraz psychologa jest nieocenione, a dzięki mniejszym grupom pozwala na szybkie wsparcie oraz wdrożenia zmian lub nowych rozwiązań.

Atuty Przedszkola Integracyjnego

  • Małe grupy dzieci – nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci z niepełnoprawnościami
  • Większa ilość pedagogów w grupie
  • Jeden nauczyciel wspomagany dla piątki dzieci
  • Indywidualne podejście
  • Odpowiednia opieka
  • Adekwatne do potrzeb dziecka wsparcie
  • Dostępna przestrzeń
  • Konsultacje dla rodziców dziecka

Wsparcie terapeutów i specjalistów:

  • Logopeda
  • Pedagog specjalny
  • Psycholog
  • Terapeuci integracji sensorycznej
  • Fizjoterapeuta

Dużym atutem przedszkoli integracyjnych jest kameralna atmosfera, bliskość relacji oraz nastawienie na najlepsze wsparcie dzieci. Oferowane pełne wsparcie i pomoc ze strony pedagogów umożliwia każdemu dziecku rozwój edukacyjny, rówieśniczy oraz społeczny niezależnie od posiadanych dysfunkcji.

 

Fundacja LiderON realizuje działania edukacyjne w ramach kampanii „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” wspierającej akceptację i zrozumienie potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami oraz promuje działania edukacyjne dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością, dzieci pełnoprawnych oraz całego środowiska dydaktycznego związanego z placówkami przedszkolnymi, szkolnymi oraz liceami, technikami i szkołami zawodowymi.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

 

Fundacja LiderON

Rzeszów

Ul. Słowackiego 2/6

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024