osoba na wózku przy stole sięga po coś

Przełamywanie stereotypów wobec osób z niepełnosprawnościami– zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Edukacja poprzez warsztaty

Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością „zrealizowała w 2024 r. warsztaty z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym. Podczas warsztatów wybrzmiały w rozmowach z dziećmi usłyszane i powielane przez dorosłych stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnościami. Powtórzone na warsztatach stereotypy wypowiedziane przez małe dzieci zrobiły na ekspercie z niepełnosprawnością ruchu duże wyrażenie, dzięki jego obecności i doświadczeniu nastąpiła bezpieczna konfrontacja i możliwość obalenia błędnych i krzywdzących opinii. Dzięki warsztatom dzieci miały możliwość poznać codzienność osób z niepełnosprawnościami, zobaczyć konkretną osobę, która doświadcza niepełnosprawności i doskonale sobie radzi, jest szczęśliwa, opowiada o pracy, rodzinie i akceptacji.

Stereotypy o osobach z niepełnosprawnościami

Ekspert z niepełnosprawnością ruchu zapytał dzieci jakie jest ich odczucie i co myślą, gdy widzą osobę na wózku inwalidzkim. Dzieci spontanicznie opowiedziały o swoich przemyśleniach a w wymienionych przykładach widoczny był element komunikacji z rodzicami, którzy jako pierwsi odpowiedzieli na ciekawość dziecka.

Najczęstsze odpowiedzi dzieci:

  • Biedny
  • Chory
  • Musi go boleć
  • Smutny
  • Zbiera na leki
  • Bez pracy

Powyższe przykłady były mówione przez dzieci z dużą troską i wrażliwością co świadczy o tym, że rodzice bardzo chcieli w sposób wrażliwy i uczuciowy odpowiedzieć dziecku, że rodzice starali się jak najlepiej zareagować. Brak edukacji społecznej oraz mała wiedza na temat codzienności osób z niepełnosprawnościami powoduje powielanie stereotypów oraz powtarzanie przez rodziców najprostszych i popularnych stwierdzeń. Dzięki warsztatom edukacyjnym uczestniczące dzieci nie tylko poznały osobę z niepełnosprawnością, ale poprzez rozmowę z rodzicami edukowały ich na temat poznanych treści, przeżyć i doświadczeń.

kobieta i mężczyzna w krótkich spodenkach odsłaniających protezę nogiJak obalić stereotypy na temat osób z niepełnosprawnościami

Najważniejszym i najskuteczniejszym działaniem jest edukacja społeczna na temat niepełnosprawności, edukowanie poprzez wskazywanie podobieństw i nieskupianiu się na dysfunkcjach wynikających tylko ze stanu zdrowia. Dzięki warsztatom „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością” dzieci w bardzo wczesnym wieku porozmawiały z edukatorem z niepełnosprawnością, poznały świat osoby żyjącej na wózku, miały szansę doświadczyć odczuć osób z dysfunkcją wzroku, słuchu i ruchu. Dowiedziały się, że wszyscy mamy takie same potrzeby i pragnienia, że wszyscy chcemy być szczęśliwi, szanowani i rozumiani.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

 

Fundacja LiderON

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Wsparcie merytoryczne Magdalena Miśków studentka Uniwersytetu Gdańskiego – Wydziału Nauk Społecznych, Instytut Filozofii, II rok.

Nowe FIO 2024