Warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt edukacyjny dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnoprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt obejmuje spotkania edukacyjne w placówkach przedszkolnych i szkolnych oraz warsztaty poznawcze dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji, które poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę z osobą z niepełnosprawnością, poznają ich codzienność oraz w ciekawy i przystępny sposób skonfrontują swoją wiedzę na temat niepełnosprawności.

Warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży

Projekt realizowany będzie w latach 2024 – 2026. Warsztaty edukacyjne realizowane będą poprzez aktywną zabawę oraz poznanie odczuć jakich doświadczają osoby z rożnymi niepełnosprawnościami:

  • Osoby z niepełnosprawnością ruchu
  • Osoby z niepełnosprawnością słuchu
  • Osoby z niepełnosprawnością wzroku
  • Osoby poruszające się za pomocą wózka inwalidzkiego
  • Osoby korzystające z białej laski

Warsztaty poznawcze realizowane będą w trakcie spotkań edukacyjnych w osiemnastu placówkach edukacyjnych w mieście Rzeszowie oraz województwie podkarpackim. Celem jest dotarcie do jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych:

  • Przedszkola
  • Szkoły Podstawowe
  • Licea Ogólnokształcące
  • Technika zawodowe

Edukacyjny tor przeszkód dla dzieci i młodzieży pełnosprawnej jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które pozwala na praktyczne zrozumienie wyzwań, problemów oraz trudności, z jakimi codziennie mierzą się osoby z niepełnosprawnościami.

Tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością – warsztaty

wózek inwalidzki wciągany przez mężczyznę na schody

Edukacyjny tor przeszkód będzie dostosowany do wieku dzieci i młodzieży oraz będzie się składał z interaktywnych elementów, dostosowanych do odczuć związanych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Celem realizacji toru przeszkód jest poznanie i doświadczenie trudności wynikających z różnych dysfunkcji: ruchu, wzroku, słuchu.

Podczas realizacji „Toru przeszkód” zostaną wykorzystane liczne pomoce dydaktyczne, edukacyjne oraz praktyczne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci i młodzieży:

  • Wózek inwalidzki dla dzieci
  • Wózek inwalidzki dla młodzieży
  • Opaski zaciemniające
  • Słuchawki wyciszające
  • Plansze z językiem migowym
  • Gry i zabawy z zastosowaniem znaków języka migowego
  • Gry i zabawy z użyciem przeszkód sprawnościowych
  • Liczne akcesoria edukacyjne i poznawcze

Dzięki temu, że „Tor przeszkód” będzie składał się z różnych interaktywnych elementów, dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności, wpłynie na zwiększenie empatii i zrozumienia dla osób z różnymi dysfunkcjami. Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.

Ścieżka edukacyjna – poznajemy świat osób z niepełnosprawnością.

Wiodącym i integracyjnym elementem warsztatów będzie udział dzieci i młodzieży w pokonaniu ścieżki edukacyjnej z wykorzystaniem wózka inwalidzkiego.

młody mężczyzna na wózku inwalidzkim przed schodami trzymający się jedną ręką za głowę

Jazda na wózku będzie odbywała się  z wykorzystaniem barier i przeszkód jakie na co dzień można spotkać w przestrzeni publicznej, lub z jakimi spotykają się osoby z różnymi dysfunkcjami.

Elementy poznawcze ścieżki edukacyjnej:

  • Jazda wózkiem inwalidzkim
  • Jazda wózkiem między przeszkodami
  • Jazda slalomem
  • Pokonanie toru przeszkód w opasce zaciemniającej
  • Pokonanie toru przeszkód w słuchawkach wyciszających
  • Pokonanie toru przeszkód w opasce zaciemniającej i słuchawkach wyciszających
  • Utrudnienia w pokonaniu toru przeszkód z użyciem: klaksonu, pachołków, progów itp.

Dodatkowo każde dziecko i uczeń będzie mógł dotknąć literek na drewnianej tabliczce z alfabetem Braille’a. To interaktywne podejście do edukacji sprzyja budowaniu otwartego społeczeństwa, które docenia i akceptuje różnice społeczne i zdrowotne.

Doświadczenie świata osób z niepełnosprawnością

Poprzez wykorzystanie wózków inwalidzkich oraz licznych pomocy dydaktycznych, uczestniczące w warsztatach dzieci pełnosprawne

poznają przestrzeń i odczucia osób z różnymi dysfunkcjami.

Ścieżka edukacyjna do nauki jazdy na wózku inwalidzkim:

Specjalnie przygotowana ścieżka z użyciem wózka pozwoli poznać warunki jakie występują w przestrzeni publicznej, takie jak:  nierówności terenu, krawężniki czy próg zwalniający. Przeszkody dostarczą dzieciom doświadczeń związanych z poruszaniem się w przestrzeni z barierami architektonicznymi.

Okulary i opaski symulujące ograniczenia widzenia:

Dzieci doświadczą poruszania się w świecie z różnymi deficytami wzroku. Używanie okularów i opasek imitujących ograniczone pole widzenia oraz pełną niewidoczność pozwolą zrozumieć trudności, z jakimi mierzą się osoby z zaburzeniami widzenia.

Imitacja zaburzeń słuchu

Użycie nauszników umożliwi symulację trudności związanych z dysfunkcją słuchu. W trakcie pokonywania toru zostanie włączony klakson, który symuluje dźwięki środowiska, a uczestnicy będą musieli reagować na te dźwięki, doświadczając trudności osób z zaburzeniami słuchu.

Droga do wolontariatu

Uczestnictwo i pokonanie  edukacyjnego toru przeszkód pomoże młodzieży w późniejszym angażowaniu się w działania oparte na wolontariacie pod kątem asystentury OzN oraz przełamanie barier w integracji ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

 

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

Fundacja LiderON

Rzeszów

Ul. Słowackiego 2/6

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com