Fundacja LiderON realizuje projekt edukacyjny dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnoprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt obejmuje spotkania edukacyjne w placówkach przedszkolnych i szkolnych oraz warsztaty poznawcze dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji, które poprzez bezpośredni kontakt i rozmowę z osobą z niepełnosprawnością, poznają ich codzienność oraz w ciekawy i przystępny sposób skonfrontują swoją wiedzę na temat niepełnosprawności.
Warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży
Projekt realizowany będzie w latach 2024 – 2026. Warsztaty edukacyjne realizowane będą poprzez aktywną zabawę oraz poznanie odczuć jakich doświadczają osoby z rożnymi niepełnosprawnościami:
- Osoby z niepełnosprawnością ruchu
- Osoby z niepełnosprawnością słuchu
- Osoby z niepełnosprawnością wzroku
- Osoby poruszające się za pomocą wózka inwalidzkiego
- Osoby korzystające z białej laski
Warsztaty poznawcze realizowane będą w trakcie spotkań edukacyjnych w osiemnastu placówkach edukacyjnych w mieście Rzeszowie oraz województwie podkarpackim. Celem jest dotarcie do jak najszerszej grupy dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych:
- Przedszkola
- Szkoły Podstawowe
- Licea Ogólnokształcące
- Technika zawodowe
Edukacyjny tor przeszkód dla dzieci i młodzieży pełnosprawnej jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które pozwala na praktyczne zrozumienie wyzwań, problemów oraz trudności, z jakimi codziennie mierzą się osoby z niepełnosprawnościami.
Tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością – warsztaty
Edukacyjny tor przeszkód będzie dostosowany do wieku dzieci i młodzieży oraz będzie się składał z interaktywnych elementów, dostosowanych do odczuć związanych z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Celem realizacji toru przeszkód jest poznanie i doświadczenie trudności wynikających z różnych dysfunkcji: ruchu, wzroku, słuchu.
Podczas realizacji „Toru przeszkód” zostaną wykorzystane liczne pomoce dydaktyczne, edukacyjne oraz praktyczne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci i młodzieży:
- Wózek inwalidzki dla dzieci
- Wózek inwalidzki dla młodzieży
- Opaski zaciemniające
- Słuchawki wyciszające
- Plansze z językiem migowym
- Gry i zabawy z zastosowaniem znaków języka migowego
- Gry i zabawy z użyciem przeszkód sprawnościowych
- Liczne akcesoria edukacyjne i poznawcze
Dzięki temu, że „Tor przeszkód” będzie składał się z różnych interaktywnych elementów, dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności, wpłynie na zwiększenie empatii i zrozumienia dla osób z różnymi dysfunkcjami. Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.
Ścieżka edukacyjna – poznajemy świat osób z niepełnosprawnością.
Wiodącym i integracyjnym elementem warsztatów będzie udział dzieci i młodzieży w pokonaniu ścieżki edukacyjnej z wykorzystaniem wózka inwalidzkiego.
Jazda na wózku będzie odbywała się z wykorzystaniem barier i przeszkód jakie na co dzień można spotkać w przestrzeni publicznej, lub z jakimi spotykają się osoby z różnymi dysfunkcjami.
Elementy poznawcze ścieżki edukacyjnej:
- Jazda wózkiem inwalidzkim
- Jazda wózkiem między przeszkodami
- Jazda slalomem
- Pokonanie toru przeszkód w opasce zaciemniającej
- Pokonanie toru przeszkód w słuchawkach wyciszających
- Pokonanie toru przeszkód w opasce zaciemniającej i słuchawkach wyciszających
- Utrudnienia w pokonaniu toru przeszkód z użyciem: klaksonu, pachołków, progów itp.
Dodatkowo każde dziecko i uczeń będzie mógł dotknąć literek na drewnianej tabliczce z alfabetem Braille’a. To interaktywne podejście do edukacji sprzyja budowaniu otwartego społeczeństwa, które docenia i akceptuje różnice społeczne i zdrowotne.
Doświadczenie świata osób z niepełnosprawnością
Poprzez wykorzystanie wózków inwalidzkich oraz licznych pomocy dydaktycznych, uczestniczące w warsztatach dzieci pełnosprawne
poznają przestrzeń i odczucia osób z różnymi dysfunkcjami.
Ścieżka edukacyjna do nauki jazdy na wózku inwalidzkim:
Specjalnie przygotowana ścieżka z użyciem wózka pozwoli poznać warunki jakie występują w przestrzeni publicznej, takie jak: nierówności terenu, krawężniki czy próg zwalniający. Przeszkody dostarczą dzieciom doświadczeń związanych z poruszaniem się w przestrzeni z barierami architektonicznymi.
Okulary i opaski symulujące ograniczenia widzenia:
Dzieci doświadczą poruszania się w świecie z różnymi deficytami wzroku. Używanie okularów i opasek imitujących ograniczone pole widzenia oraz pełną niewidoczność pozwolą zrozumieć trudności, z jakimi mierzą się osoby z zaburzeniami widzenia.
Imitacja zaburzeń słuchu
Użycie nauszników umożliwi symulację trudności związanych z dysfunkcją słuchu. W trakcie pokonywania toru zostanie włączony klakson, który symuluje dźwięki środowiska, a uczestnicy będą musieli reagować na te dźwięki, doświadczając trudności osób z zaburzeniami słuchu.
Droga do wolontariatu
Uczestnictwo i pokonanie edukacyjnego toru przeszkód pomoże młodzieży w późniejszym angażowaniu się w działania oparte na wolontariacie pod kątem asystentury OzN oraz przełamanie barier w integracji ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON
Rzeszów
Ul. Słowackiego 2/6
fundacjalideron@gmail.com