Mała dziewczynka pokazująca znak migowy. Na przeciw niej kobieta również pokazująca znak migowy

Wsparcie dzieci z niepełnosprawnością słuchu – Surdopedagog – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Sudrdopedagog – pedagog wspierający

Surdopedagog to wykwalifikowany specjalista zajmujący się przywracaniem sprawności słuchu, pracuje z osobami niesłyszącymi, niedosłyszącymi i słabosłyszącymi. Surdopedagog z j. łacińskiego oznacza „prowadzący dziecko”, dzięki coraz większej dostępności do pomocy surdopedagoga dzieci niesłyszące rehabilitują słuch i biorą udział w procesie usprawniania swojej komunikacji oraz edukacji szkolnej. Surdopedagogika jako nauka jest działem pedagogiki specjalnej zajmującej się nauczaniem i wychowaniem osób z wadami słuchu i zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu.

Kompetencje surdopedagoga

Kompetencje zawodowe surdopedagog uzyskuje w trakcie studiów z zakresu pedagogiki specjalnej oraz w trakcie całego procesu edukacyjnego obejmującego wiedzę medyczną, pedagogikę, psychologię oraz wiedzę specjalistyczną jak audiologia, wczesna stymulacja rozwoju dziecka z wadą słuchu. Surdopedagog nabywa kompetencje komunikacji w Polskim Języku Migowym PJM, umiejętności czytania z ruchu warg oraz w zakresie metod nauczania dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Zadania pedagoga specjalnego koncentrują się wokół stymulowania rozwoju dziecka, pomimo zaburzenia słyszenia.

Surdopedagog wspiera dzieci w placówkach:

mała dziewczynka z blond kucykiem, odwrócona tyłem z widocznym złotym aparatem słuchowym przy uchu oraz głowie
  • Przedszkola (z oddziałami) specjalnymi dla dzieci głuchych i słabosłyszących
  • Szkoły Podstawowe dla dzieci głuchych i słabosłyszących
  • Szkoły Podstawowe z oddziałami specjalnymi
  • Nauczyciel wspomagający w przedszkolu lub szkole integracyjnej
  • Poradnia Związku Głuchych
  • Terapeuta w ośrodku wczesnej interwencji
  • Terapeuta w poradniach rehabilitacyjnych
  • Terapeuta w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Czynniki powodujące uszkodzenie słuchu

Stale rośnie liczba dzieci głuchych ora dzieci i młodzieży niedosłyszącej, jest to ściśle związane z rosnącym postępem cywilizacyjnym, a zwłaszcza dostępem do urządzeń elektronicznych, audiowizualnych, słuchawek oraz z pojawiającymi się schorzeniami powodującymi stałe pogarszanie się słuchu. Narząd słuchu jest bardzo wrażliwy i może ulec uszkodzeniu na skutek różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Zwykle słuch pogarsza się z wiekiem, jednak w dobie rozwiniętej technologii dźwiękowej coraz częściej spotykamy dzieci, których słuch pogarsza się z zupełnie innych przyczyn, niż te mechaniczne.

Uszkodzenie słuchu

  • Czynniki dziedziczne
  • Urazy głowy
  • Wiek
  • Infekcje ucha
  • Wypadki
  • Hałas
  • Długotrwałe słuchanie głośnej muzyki zwłaszcza przez słuchawki
  • Stres

Częstym czynnikiem uszkadzającym narząd słuchu jest hałas, zwłaszcza przekraczający 85 [dB]. Taki poziom hałasu bezpowrotnie zabija komórki rzęsate, które odbierają drgania fal dźwiękowych i przekazują je do mózgu. Długotrwała ekspozycja na hałas praktycznie zawsze skutkuje niedosłuchem

Klasyfikacja zaburzeń słuchu

Ze względu na poziom uszkodzenia słuchu wyróżniamy:

  • Osoby z niedosłuchem stopnia lekkiego
  • Osoby z niedosłuchem stopnia umiarkowanego
  • Osoby z niedosłuchem stopnia znacznego
  • Osoby z niedosłuchem stopnia głębokiego

Obszar pracy surdopedagoga

Surdopedagog przede wszystkim zajmuje się przywracaniem sprawności słuchu, rehabilitacją słuchu oraz jeśli to możliwe nauką języka migowego i czytaniem z ruchu warg.

Zadania surdopedagoga:

młody pogodnie uśmiechnięty mężczyzna patrzący na młodą blondwłosą kobietę, Obydwoje pokazują znaki w języku migowym
  • zapobieganie pogłębianiu się wady słuchu
  • zapobieganie skutkom wynikającym z wady słuchu
  • wyrównywanie możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży
  • poprawianie zachowań zakłócających proces kształtowania się mowy
  • wychowanie i trening słuchowy
  • udoskonalenie funkcji słuchowych oraz funkcji innych zmysłów
  • współpraca z rodzicami i nauczycielami dziecka niesłyszącego
  • diagnoza mowy oraz kompetencji językowych i komunikacyjnych
  • prowadzenie zajęć rozwijających umiejętność rozumienia
  • prowadzenie zajęć wspierających tworzenie wypowiedzi słownych
  • prowadzenie zajęć w zakresie czytania i pisania u dzieci z różnymi zaburzeniami słuchu
  • obsługa urządzeń wspomagających słyszenie

Podstawowym celem pracy z dzieckiem, posiadającym zaburzenia słuchu jest wsparcie jego zasobów komunikacyjnych oraz edukacyjnych tak, aby dziecko mogło wyrażać siebie i było dobrze rozumiane przez otoczenie. Ważnym aspektem jest praca z najbliższą rodziną dziecka: rodzicami, rodzeństwem, dziadkami, aby wspomóc proces nauki dziecka, wzbogacić jego słownictwo oraz poszerzać wiedzę.

Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

Fundacja LiderON

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024