Fundacja LiderON realizuje projekt dotyczący działań na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami. Projekt realizowany jest dla dzieci i młodzieży będących w trakcie edukacji szkolnej i przedszkolnej oraz dla rodziców, opiekunów i kadry pedagogicznej w ramach wsparcia edukacji i wyrównywania szans społecznych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.
Sudrdopedagog – pedagog wspierający
Surdopedagog to wykwalifikowany specjalista zajmujący się przywracaniem sprawności słuchu, pracuje z osobami niesłyszącymi, niedosłyszącymi i słabosłyszącymi. Surdopedagog z j. łacińskiego oznacza „prowadzący dziecko”, dzięki coraz większej dostępności do pomocy surdopedagoga dzieci niesłyszące rehabilitują słuch i biorą udział w procesie usprawniania swojej komunikacji oraz edukacji szkolnej. Surdopedagogika jako nauka jest działem pedagogiki specjalnej zajmującej się nauczaniem i wychowaniem osób z wadami słuchu i zaburzeniami mowy wynikającymi z wad słuchu.
Kompetencje surdopedagoga
Kompetencje zawodowe surdopedagog uzyskuje w trakcie studiów z zakresu pedagogiki specjalnej oraz w trakcie całego procesu edukacyjnego obejmującego wiedzę medyczną, pedagogikę, psychologię oraz wiedzę specjalistyczną jak audiologia, wczesna stymulacja rozwoju dziecka z wadą słuchu. Surdopedagog nabywa kompetencje komunikacji w Polskim Języku Migowym PJM, umiejętności czytania z ruchu warg oraz w zakresie metod nauczania dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Zadania pedagoga specjalnego koncentrują się wokół stymulowania rozwoju dziecka, pomimo zaburzenia słyszenia.
Surdopedagog wspiera dzieci w placówkach:

- Przedszkola (z oddziałami) specjalnymi dla dzieci głuchych i słabosłyszących
- Szkoły Podstawowe dla dzieci głuchych i słabosłyszących
- Szkoły Podstawowe z oddziałami specjalnymi
- Nauczyciel wspomagający w przedszkolu lub szkole integracyjnej
- Poradnia Związku Głuchych
- Terapeuta w ośrodku wczesnej interwencji
- Terapeuta w poradniach rehabilitacyjnych
- Terapeuta w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Czynniki powodujące uszkodzenie słuchu
Stale rośnie liczba dzieci głuchych ora dzieci i młodzieży niedosłyszącej, jest to ściśle związane z rosnącym postępem cywilizacyjnym, a zwłaszcza dostępem do urządzeń elektronicznych, audiowizualnych, słuchawek oraz z pojawiającymi się schorzeniami powodującymi stałe pogarszanie się słuchu. Narząd słuchu jest bardzo wrażliwy i może ulec uszkodzeniu na skutek różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Zwykle słuch pogarsza się z wiekiem, jednak w dobie rozwiniętej technologii dźwiękowej coraz częściej spotykamy dzieci, których słuch pogarsza się z zupełnie innych przyczyn, niż te mechaniczne.
Uszkodzenie słuchu
- Czynniki dziedziczne
- Urazy głowy
- Wiek
- Infekcje ucha
- Wypadki
- Hałas
- Długotrwałe słuchanie głośnej muzyki zwłaszcza przez słuchawki
- Stres
Częstym czynnikiem uszkadzającym narząd słuchu jest hałas, zwłaszcza przekraczający 85 [dB]. Taki poziom hałasu bezpowrotnie zabija komórki rzęsate, które odbierają drgania fal dźwiękowych i przekazują je do mózgu. Długotrwała ekspozycja na hałas praktycznie zawsze skutkuje niedosłuchem
Klasyfikacja zaburzeń słuchu
Ze względu na poziom uszkodzenia słuchu wyróżniamy:
- Osoby z niedosłuchem stopnia lekkiego
- Osoby z niedosłuchem stopnia umiarkowanego
- Osoby z niedosłuchem stopnia znacznego
- Osoby z niedosłuchem stopnia głębokiego
Obszar pracy surdopedagoga
Surdopedagog przede wszystkim zajmuje się przywracaniem sprawności słuchu, rehabilitacją słuchu oraz jeśli to możliwe nauką języka migowego i czytaniem z ruchu warg.
Zadania surdopedagoga:

- zapobieganie pogłębianiu się wady słuchu
- zapobieganie skutkom wynikającym z wady słuchu
- wyrównywanie możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży
- poprawianie zachowań zakłócających proces kształtowania się mowy
- wychowanie i trening słuchowy
- udoskonalenie funkcji słuchowych oraz funkcji innych zmysłów
- współpraca z rodzicami i nauczycielami dziecka niesłyszącego
- diagnoza mowy oraz kompetencji językowych i komunikacyjnych
- prowadzenie zajęć rozwijających umiejętność rozumienia
- prowadzenie zajęć wspierających tworzenie wypowiedzi słownych
- prowadzenie zajęć w zakresie czytania i pisania u dzieci z różnymi zaburzeniami słuchu
- obsługa urządzeń wspomagających słyszenie
Podstawowym celem pracy z dzieckiem, posiadającym zaburzenia słuchu jest wsparcie jego zasobów komunikacyjnych oraz edukacyjnych tak, aby dziecko mogło wyrażać siebie i było dobrze rozumiane przez otoczenie. Ważnym aspektem jest praca z najbliższą rodziną dziecka: rodzicami, rodzeństwem, dziadkami, aby wspomóc proces nauki dziecka, wzbogacić jego słownictwo oraz poszerzać wiedzę.
Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON
www.fundacjalideron.pl
