Zabawa z kolegą na wózku inwalidzkim – zadanie publiczne w ramach programu FIO

Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Dzieci zadają pytania

Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością” w ramach warsztatów edukacyjnych przeprowadziła cykl spotkań z dziećmi w wieku przedszkolnym. Podczas spotkań z edukatorem z niepełnosprawnością dzieci miały okazję zadać edukatorowi wszystkie ważne dla nich pytania dotyczące osób z niepełnosprawnościami oraz jak wygląda ich codzienność. Warsztaty edukacyjne zostały zorganizowane ze szczególną dbałością o potrzeby dzieci, edukator przygotowany był na różnorodność pytań, dużą otwartość i spontaniczność, a zwłaszcza na pytania, których dzieci standardowo nie zadają ze względu na brak możliwości kontaktu z osobą z niepełnosprawnością, uwarunkowania społeczne, rodzinne lub stereotypy.

Dlaczego jeździsz na wózku?

Dzieci bardzo entuzjastycznie przyjęły edukatora, spontaniczne pytania pojawiały się już w pierwszych minutach po wejściu do sali, a z czasem te dzieci, które potrzebowały więcej czasu również dołączały do rozmowy i zadawania pytań. Edukator odpowiadał na wszystkie pytania adekwatnie do sytuacji oraz wieku dzieci.

Najczęściej zadawane pytania przez przedszkolaków:

dziewczynka na wózku, obok niej idzie dziewczynka z plecakiem na plecach

  • Co ci się stało?
  • Czy jesteś chory?
  • Dlaczego jeździsz na wózku?
  • Czy wózek jest wygodny?
  • Czy takie osoby pracują?
  • Czy chodzą na basen?
  • Czy chodzą do kina?
  • Czy są szczęśliwe?

 

Edukator zadał pytanie dzieciom: co czują, gdy widzą osobę z niepełnosprawnością? Jakie jest ich pierwsze wrażenie? Odpowiedzi były bardzo podobne we wszystkich grupach:

  • Biedny
  • Chory
  • Potrzebuje pomocy
  • Smutek

Edukator opowiedział dzieciom o swoim życiu, że jest bardzo szczęśliwy, spełniony zawodowo, że ma żonę oraz grono przyjaciół, że nie czuje się samotny i smutny. Dba o siebie i żonę, interesuje się sportem, jest fanem siatkówki kobiet i mężczyzn, lubi żużel i jeśli ktoś bywa na meczach, to może go tam zobaczyć, gdy kibicuje. Opowiedział o swoich życiowych wyzwaniach, które pozwalają mu czuć się szczęśliwym i spełnionym.

Jak bawić się z kolegą na wózku inwalidzkim?

Edukator opowiedział o swoim dzieciństwie, gdy będąc w ich wieku również chodził do przedszkola i bawił ze swoimi rówieśnikami. Opowiedział o zabawach na dywanie oraz wspólnym spędzaniu czasu ze zdrowymi dziećmi. Zapytał dzieci jak mogłyby się pobawić z kolegą lub koleżanką na wózku, a dzieci odpowiadały.

Wspólna zabawa z kolegą lub koleżanką na wózku:

  • Zabawa samochodami
  • Zabawa lalkami
  • Wspólne układanie puzzli
  • Zabawa na dywanie
  • Czytanie bajek
  • Zagadki
  • Zabawa piłką

Jesteśmy tacy sami!

Dla dzieci ważne było wsparcie podobieństw i bazowanie na wspólnych potrzebach i zainteresowaniach. Edukator poprowadził rozmowę skupiając się na tym, co nas łączy, pomijając różnice wynikające ze stanu zdrowia. Okazało się, że osoby z niepełnosprawnością niczym nie różnią się od osób pełnosprawnych, mają takie same potrzeby: akceptacji, miłości i przyjaźni.

Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

 

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

 

Fundacja LiderON

www.fundacjalideron.pl

fundacjalideron@gmail.com

Nowe FIO 2024