Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.
Dzieci zadają pytania
Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością” w ramach warsztatów edukacyjnych przeprowadziła cykl spotkań z dziećmi w wieku przedszkolnym. Podczas spotkań z edukatorem z niepełnosprawnością dzieci miały okazję zadać edukatorowi wszystkie ważne dla nich pytania dotyczące osób z niepełnosprawnościami oraz jak wygląda ich codzienność. Warsztaty edukacyjne zostały zorganizowane ze szczególną dbałością o potrzeby dzieci, edukator przygotowany był na różnorodność pytań, dużą otwartość i spontaniczność, a zwłaszcza na pytania, których dzieci standardowo nie zadają ze względu na brak możliwości kontaktu z osobą z niepełnosprawnością, uwarunkowania społeczne, rodzinne lub stereotypy.
Dlaczego jeździsz na wózku?
Dzieci bardzo entuzjastycznie przyjęły edukatora, spontaniczne pytania pojawiały się już w pierwszych minutach po wejściu do sali, a z czasem te dzieci, które potrzebowały więcej czasu również dołączały do rozmowy i zadawania pytań. Edukator odpowiadał na wszystkie pytania adekwatnie do sytuacji oraz wieku dzieci.
Najczęściej zadawane pytania przez przedszkolaków:
- Co ci się stało?
- Czy jesteś chory?
- Dlaczego jeździsz na wózku?
- Czy wózek jest wygodny?
- Czy takie osoby pracują?
- Czy chodzą na basen?
- Czy chodzą do kina?
- Czy są szczęśliwe?
Edukator zadał pytanie dzieciom: co czują, gdy widzą osobę z niepełnosprawnością? Jakie jest ich pierwsze wrażenie? Odpowiedzi były bardzo podobne we wszystkich grupach:
- Biedny
- Chory
- Potrzebuje pomocy
- Smutek
Edukator opowiedział dzieciom o swoim życiu, że jest bardzo szczęśliwy, spełniony zawodowo, że ma żonę oraz grono przyjaciół, że nie czuje się samotny i smutny. Dba o siebie i żonę, interesuje się sportem, jest fanem siatkówki kobiet i mężczyzn, lubi żużel i jeśli ktoś bywa na meczach, to może go tam zobaczyć, gdy kibicuje. Opowiedział o swoich życiowych wyzwaniach, które pozwalają mu czuć się szczęśliwym i spełnionym.
Jak bawić się z kolegą na wózku inwalidzkim?
Edukator opowiedział o swoim dzieciństwie, gdy będąc w ich wieku również chodził do przedszkola i bawił ze swoimi rówieśnikami. Opowiedział o zabawach na dywanie oraz wspólnym spędzaniu czasu ze zdrowymi dziećmi. Zapytał dzieci jak mogłyby się pobawić z kolegą lub koleżanką na wózku, a dzieci odpowiadały.
Wspólna zabawa z kolegą lub koleżanką na wózku:
- Zabawa samochodami
- Zabawa lalkami
- Wspólne układanie puzzli
- Zabawa na dywanie
- Czytanie bajek
- Zagadki
- Zabawa piłką
Jesteśmy tacy sami!
Dla dzieci ważne było wsparcie podobieństw i bazowanie na wspólnych potrzebach i zainteresowaniach. Edukator poprowadził rozmowę skupiając się na tym, co nas łączy, pomijając różnice wynikające ze stanu zdrowia. Okazało się, że osoby z niepełnosprawnością niczym nie różnią się od osób pełnosprawnych, mają takie same potrzeby: akceptacji, miłości i przyjaźni.
Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON